dnes je 2.9.2025

Input:

č. 4678/2025 Sb. NSS, Veřejné zakázky: jednací řízení bez uveřejnění; přičitatelnost ochrany výhradních práv; trvání stavu exkluzivity

č. 4678/2025 Sb. NSS
Veřejné zakázky: jednací řízení bez uveřejnění; přičitatelnost ochrany výhradních práv; trvání stavu exkluzivity
k § 23 odst. 4 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách1)
Veřejný zadavatel nemůže použití jednacího řízení bez uveřejnění odůvodnit ochranou výhradních práv [§ 23 odst. 4 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách], pokud mu je důvod této ochrany přičitatelný. Tato přičitatelnost se posuzuje nejen na základě skutkových a právních okolností, za nichž byla uzavřena smlouva na původní plnění, ale rovněž na základě všech okolností charakteristických pro období mezi datem uzavření této smlouvy a datem, kdy zadavatel zvolí řízení, které má být použito pro zadání navazující veřejné zakázky.
Stav exkluzivity bude přičitatelný zadavateli, pokud k dosažení výsledku sledovaného dotyčnou zakázkou nebylo nezbytné, aby tento stav vytvořil, nebo pokud měl k dispozici skutečné a z finančního hlediska přiměřené prostředky k tomu, aby takový stav ukončil (rozsudek Soudního dvora ze dne 9. 1. 2025, Česká republika - Generální finanční ředitelství, C-578/23).
Pokud zadavatel stav exkluzivity vytvořil v době, kdy neexistovala ani vnitrostátní právní úprava, která by vytvoření či trvání takového stavu bránila, lze mu jeho udržování klást k tíži až od okamžiku, kdy taková právní úprava vstoupila v účinnost a zadavatel měl zároveň k dispozici skutečné a z finančního hlediska přiměřené prostředky k tomu, aby takový stav ukončil. Klíčové je zejména posuzování trvání stavu exkluzivity po přistoupení České republiky k Evropské unii.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 2. 2025, čj. 8 As 314/2021-123)
Prejudikatura: č. 1948/2009 Sb. NSS a č. 2790/2013 Sb. NSS; rozsudky Soudního dvora ze dne 10. 3. 1987, Komise proti Itálii (C-199/85), ze dne 23. 4. 2009, Komise proti Belgii (C-292/07), ze dne 11. 9. 2014, Fastweb (C-19/13) a ze dne 9. 1. 2025, Česká republika - Generální finanční ředitelství (C-578/23).
Věc: Česká republika - Generální finanční ředitelství proti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, o kasační stížnosti žalobce.

Nejvyšší správní soud se v tomto rozsudku zabýval tím, zda obstojí rozhodnutí předsedy žalovaného zejména ve světle rozsudku Soudního dvora ze dne 9. 1. 2025, Česká republika - Generální finanční ředitelství, C-578/23. V této souvislosti se zabýval otázkou, zda je při posouzení toho, jestli zadavatel stav exkluzivity nezpůsobil (materiální podmínka pro zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění) nezbytné zohlednit skutkové okolnosti a právní stav v době, kdy měl zadavatel stav exkluzivity způsobit. Zároveň v době uzavření smlouvy zakládající stav exkluzivity došlo nejen před přistoupením České republiky k Evropské unii, ale i předtím, než existovala zákonná úprava zadávání veřejných zakázek. Dále se zabýval tím, zda může mít na materiální podmínku vliv to, že by se zadavatel v mezidobí mohl ze stavu exkluzivity vymanit.
Ministerstvo financí uzavřelo dne 29. 6. 1992 smlouvu o systémové integraci na informační systém
Nahrávám...
Nahrávám...